Programowanie na II IPB: Szkoła podstawowa (4-6)

Poniżej publikujemy zadania programistyczne dla uczniów szkół podstawowych (klasy 4-6), które obowiązywały na II Informatycznym Pucharze Beskidów. Identyczną treść dostali uczestnicy, w dniu konkursu. Miłych ćwiczeń.

Jesteś programistą w firmie, który otrzymał zlecenie od FIS (Międzynarodowej Federacji Narciarskiej) na stworzenie programu, pozwalającego na natychmiastowe obliczenie ilości punktów, zdobytych przez skoczka narciarskiego po oddaniu jednego skoku. Program ma zostać użyty na najbliższych zawodach, rozgrywanych na skoczni o punkcie konstrukcyjnym K120.

Zasady punktacji są następujące:

Odległość:
  • odległości mierzymy z dokładnością do 0.5 m
    (skoczek uzyska albo 122m, albo 122.5m, ale nigdy 122.3m)
  • trafienie w punkt K jest równoznaczne z otrzymaniem 60 pkt.
  • za każdy metr dalej od punktu K dodajemy do punktacji 1.8 pkt, a za każdy metr bliżej odejmujemy 1.8 pkt.
    (za odległość 123.5m, skoczek uzyska 60 + 3.5 x 1.8 =60 + 6.3 = 66.3 pkt)
Styl:
  • skoczek dostaje od każdego z pięciu sędziów notę za styl w wysokości od 0 do 20 pkt (są to albo punkty pełne, albo połówki np. 13.5, 12, 16.5).
  • dwie skrajne noty są odrzucane (najwyższa i najniższa), a 3 pozostałe dodaje się do punktacji zawodnika
    (jeśli sędziowie będą punktowali skoczka notami 19, 19, 19.5, 20, 20, to po odrzuceniu dwóch skrajnych, zawodnik otrzyma 19+19.5+20=58.5 pkt)
Wiatr i belka startowa:
  • w zależności od siły wiatru oraz od poziomu belki dodawane lub odejmowane są punkty od sumy punktów za odległość i styl.
    (jeśli zawodnik za odległość i styl otrzymał łącznie 123 punkty, za wiatr dodano mu 4.3 pkt, a za belkę odjęto 5.6 pkt., to ostateczny wynik zawodnika to 123 + 4.3 - 5.6 = 121.7 pkt.)
Program:

Twoim zadaniem jest stworzenie programu, który na podstawie odległości, punktacji sędziów, punktów za wiatr i punktów za poziom belki startowej obliczy, ile dany zawodnik powinien otrzymać punktów.

Program powinien zapytać użytkownika o:
  • uzyskaną odległość,
  • 5 not sędziowskich,
  • punkty za wiatr,
  • punkty za belkę startową
a następnie na podstawie tych danych obliczyć ile dany zawodnik otrzyma punktów.

Spraw również by program informował o tym, czy noty sędziowskie podane są poprawnie. Jeśli nie - wpisywanie danych powinno rozpocząć się od początku.

Przykład:

Dla danych:
  • Długość skoku: 134 metry
  • Noty sędziowskie: 18.5, 19.5, 20, 18, 20
  • Punkty za wiatr: 7.5
  • Punkty za belkę: -5.6
Punktacja, zwrócona przez Twój program powinna wynieść: 145.1 pkt.

Popularne posty z tego bloga

Podsumowanie II Informatycznego Pucharu Beskidów

Podsumowanie I Informatycznego Pucharu Beskidów

Relacja z II IPB